B. NORMATIVA PER A L’ALUMNAT D’EDUCACIÓ PRIMÀRIA LA COL·LABORACIÓ ENTRE LA FAMÍLIA I L’ESCOLA La família i l’escola esdevenim punts de referència dels nens i les nenes durant el seu creixement, i també som nuclis primordials que intervenim, de manera diferent però complementària, en la seva educació; és a dir, mentre que la responsabilitat educativa és del pare i la mare, les tasques pedagògiques relacionades amb els aprenentatges escolars són pròpies dels i les mestres. Una relació adequada entre nosaltres serà l’element bàsic per ajudar-los a ser persones lliures, responsables, solidàries i, per tant, capaces de respondre a les demandes de la societat on viuen. Aquesta relació s’ha de basar en el respecte i la confiança mútua, en la cooperació i en el diàleg. 1.ENTRADES I SORTIDES DEL CENTRE I DESPLAÇAMENTS PEL CENTRE - Es respectaran les hores d’entrada i sortida al centre.
- L’entrada al matí i a la tarda es realitzarà per la porta del pati cobert. Les sortides de 1r, 2n i 3r per porteria i els cursos de 4t, 5è i 6è per la porta de Sant Francesc. Puntualitat en l’inici de les classes; recordar que les classes s’acaben 5 minuts abans de l’hora per tal de poder realitzar els canvis de classe puntualment.
- A l’entrada al centre a 3/4 de nou del matí i a 3/4 de tres la tarda la tarda no es podrà jugar a pilota al pati.
- Abans de la sortida cal revisar que s’ha agafat tot el necessari. Després de la sortida no serà permès tornar a entrar a la classe. Només de manera excepcional quan consideri oportú el professorat.
- No es podran portar ni utilitzar dins l’escola cap mitjà de transport amb rodes (com ara patins, monopatins, patinets, bicicletes, etc.).
- L’alumnat d’Infantil i C. Inicial es lliurarà als pares/mares o a les persones autoritzades.
- En cas que un germà-ana gran hagi de recollir un germà-ana petit/a, caldrà emplenar la instància corresponent.
2.ASSISTÈNCIA I/O RETARDS AL CENTRE I PUNTUALITAT DINS DEL CENTRE - L’assistència al centre és obligatòria.
- Cal que l’alumnat assisteixi en la mesura del possible els dies, o períodes, en què hi hagin programades proves d’avaluació. En cas de no ser possible l’assistència, l’absència s’haurà de comunicar i justificar amb la major antelació possible.
- En cas de no assistir a l’escola cal trucar telefònicament a l’escola abans de l’inici de les classes. Si es tracta d’un retard es prega comunicació per escrit a l’agenda. En cas de no comunicar una absència o retard, secretaria enviarà un missatge al telèfon mòbil de la família, la qual ho haurà de comunicar per escrit mitjançant l’agenda, per tal que l’alumne/a ho ensenyi al tutor/a. Cal tenir present que comunicar un retard a l’agenda pot implicar que la família n’és coneixedora, però no sempre, en funció del motiu, n’implicarà la seva justificació.
- En el cas de retard d’un alumne/a l’entrada del matí o de la tarda, l’alumne/a podrà entrar a l’aula. En cas de dos retards injustificats a la setmana s’aplicarà la mesura correctora pertinent.
- En el cas de retard de l’alumne/a al tornar del pati, s’aplicarà la mesura correctora pertinent.
3.ESBARJO - El primer àpat del dia s’ha de fer a casa per poder aguantar bé tota l’estona de treball del matí. A l’hora del pati cal portar un esmorzar adequat ( no llaminadures, pastes, patates, ...) Tampoc es poden portar sucs o líquids en envasos de vidre o llauna, iogurts. Abans de baixar al pati es veurà el suc a l’aula.
- Cada grup s’encarregarà de deixar el pati en condicions un cop a la setmana. El responsable de la vigilància del pati ho recordarà al grup corresponent.
- Quan plou els cursos de 1r fins 3r de primària romandran a l’aula amb el docent de guàrdia corresponent. Els cursos de 4t, 5è i 6è podran baixar al pati sense pilota i amb els docents corresponents de guàrdia.
- L’escola proporcionarà el material necessari per a jugar al pati. El professorat tindrà cura que l’alumnat no jugui amb objectes que posin en perill la seva integritat física.
4.NORMATIVA D’AULA I PAUTES DE TREBALL - L’entrada a l’aula dels cursos de 1r, 2n i 3r es realitzarà directament des del pati a l’aula. Els cursos de 4t, 5è i 6è pujaran per les escales de Sant Francesc.
- L’agenda és el mitjà de comunicació entre la família i l’escola. S’haurà de portar sempre a la motxilla. La família la revisarà i la signarà setmanalment.
- Per tot alumnat es treballarà amb un material escolar comú:
- En els fulls es seguirà la pauta següent:
→ esquerra del full s’escriurà el nom i cognoms de l’alumne i número de llista. → dreta del full la data. → el marge a l’esquerra amb el regle en el full blanc i de quadres fins a 4t de primària. → bolígraf negre per copiar els anunciats. S’introduirà a partir de 4t. → bolígraf blau per realitzar els exercicis. S’introduirà a partir del 3r trimestre al curs de 2n. → bolígraf verd per realitzar les correccions. S’introduirà a partir de 3r. → bolígraf vermell només l’utilitzaran els professors per fer la correcció o els alumnes per fer els títols (al mig del full el títol en majúscula i subratllat). → llapis; ús diari excepte a partir del CS que només s’utilitzarà per Visual i Plàstica i de forma esporàdica a Matemàtiques. - Els alumnes no poden fer servir Tippex a excepció de cicle superior.
- Cal portar els deures i el material en els terminis acordats.
- És obligatori l’ús del xandall de l’escola a la classe d’educació física i dutxar-se després de realitzar la classe d’Educació Física en el cicle superior; al cicle inicial i mitjà caldrà portar roba per canviar-se.
- Ús de la bata de l’escola diàriament. La bata es portarà des d’octubre fins a finals de maig. El dilluns al matí s’ha de portar la bata a l’escola i el divendres endur-la a casa per rentar.
- Cal venir a l’escola i a qualsevol activitat escolar que es faci fora del centre en horari escolar amb la vestimenta correcta de manera que l’exercici de la llibertat no provoqui incomoditats o conflictes innecessaris, per això com a norma general recomanem vestir:
- aquelles peces de vestir que no portin logotips, missatges o imatges que puguin incitar comportaments contraris a la convivència al centre.
- qualsevol peça de roba que no mostri en cap cas la roba interior.
El professorat podrà requerir a un alumne el canvi d’indumentària quan, segons el criteri del centre, no sigui adequat. El no compliment d’aquest requeriment podrà comportar una mesura correctora en els termes establerts en aquesta normativa. - No es permetrà trucar a casa per demanar que a un alumne/a la família li porti l’esmorzar o un treball.
- En cas que un alumne/a faci ús d’algun aparell electrònic serà motiu per obrir-li un full de conducta lleu i la seva pertinença quedarà sota custòdia de secretaria fins que el pare/mare o tutor/a legal el passi a recollir. En cas de reiteració de la falta 3 cops en un mes, aquesta tindrà la consideració de greu. En cas de pèrdua o trencament, l’escola no se’n fa responsable.
- No es permet l’ús de càmeres fotogràfiques en el recinte escolar ni en cap activitat fora del centre escolar en horari escolar. En cas que l’alumne/a no compleixi aquesta normativa serà motiu per obrir-li un full de conducta lleu i la seva càmera quedarà sota custòdia de secretaria fins que la família la passi a recollir. Totes les fotografies que calguin o es vulguin realitzar es faran amb càmera de l’escola, per tal d’assegurar un ús correcte i l’aparició exclusiva dels alumnes amb dret a la imatge.
5.CONTROL TUTORIAL I REUNIONS - Des de la tutoria es tindrà al llarg del curs al menys una reunió de seguiment amb tots els progenitors i/o tutors legals.
- Al llarg del curs qualsevol membre del professorat podrà citar a una família quan ho consideri oportú.
- Des de la tutoria es durà un control d’assistència i retards.
- Des de la tutoria es realitzaran al llarg de curs les reunions següents:
- Reunió d’inici de curs.
- Reunió colònies.
- Qualsevol altra reunió que es consideri oportú dur a terme.
Des de la direcció/cap d’estudis es realitzaran al llarg del curs les reunions següents: - Reunió pas i presentació d’etapa.
- Qualsevol altra reunió que es consideri oportú du a terme.
- Només s’acceptaran autoritzacions i justificants dels progenitors i/o dels tutors legals i en els fulls adients o en el seu cas a l’agenda.
6.EXCURSIONS, VISITES, COLÒNIES I TEATRES - En les activitats programades fora del centre cal tenir una actitud correcta.
- És obligatori l’ús del xandall al cicle inicial i recomanat a cicle mitjà i superior per poder realitzar qualsevol sortida fora del recinte escolar. Cada part del xandall ha d’estar marcada amb el nom i cognoms de l’alumne/a.
- Per poder participar de la sortida escolar l’alumne/a ha de lliurar al tutor/a la instància degudament complerta i signada pels progenitors i/o tutors legals en els terminis establerts.
- La participació a les excursions, visites i/o teatres és obligatòria, excepte en determinats casos de mesures correctores de conductes lleus i/o faltes greus.
- Totes les activitats escolars fora del centre que realitzi un curs han de comptar amb la participació, com a mínim, del 60% de l’alumnat.
- L’escola ha de disposar d’una fotocòpia de la Targeta Sanitària per les sortides fora del municipi.
- L’alumnat que requereixi rebre algun medicament durant la sortida l’ha de lliurar en arribar a l’escola al tutor/a o responsable de la sortida, havent-ho sol·licitat abans amb els procediment establert en aquesta normativa.
- En cas que una sortida no es pugui realitzar finalment degut a que el temps ho impedeixi es seguirà l’horari normal de classe.
7.SALUT I HIGIENE - Tots alumnes han assistir al centre tenint cura dels hàbits d’higiene personal.
- En cas que un alumne/a hagi de rebre medicació durant l’horari escolar caldrà seguir el protocol establert pel subministrament de medicació al centre.
- En cas de patir una malaltia infecciosa s’ha de comunicar ràpidament al centre i es quedarà a casa els dies necessaris indicats pel pediatre.
- En cas de pediculosi (polls) s’haurà de seguir el protocol establert en aquesta normativa.
- Si l’alumne/a es troba malament es trucarà a casa per tal que el vinguin a buscar.
- Si un alumne/a té un accident a l’escola i és necessari portar-lo a la Mútua, l’escola es posarà en contacte amb la família i s’acordarà l’acompanyament de l’alumne/a.
8.NORMATIVA SUPORTS PERSONALS
- Per poder donar accés als alumnes a la xarxa, els seus representants legals han de signar el document d’assumpció de responsabilitat.
- Els representants legals dels alumnes són responsables de revisar els aparells que els alumnes portin al centre i de les conseqüències del seus ús. Tanmateix atorgaran poder tan ample com sia procedent en dret a fi de que els professors puguin accedir als aparells en casos de que es posin en greu perill els drets d’altres persones.
- L’exploració de l’equip i la navegació per la xarxa ha d’estar limitada, i serà controlada pel professorat.
- L’alumne/a, quan algun professor/a així ho sol·liciti, podrà fer servir un suport a l’escola (a poder ser, carregat de bateria. En cas que el necessiti un dia sencer o més d’un dia, l’alumne/a se l’endurà al migdia i a la tarda cap a casa seva.
- Per evitar pèrdues o confusions, tots els suports haurien d’anar identificats (una etiqueta adhesiva amb el nom de l’alumne/a). En cas que es qüestioni la propietat d’un suport i observem que no té identificació, aquest serà retirat fins que l’identifiquem i, un cop identificat, només el retornarem a la família.
- Només es poden fer servir auriculars i “webcams” quan el professor ho permeti.
- L’alumne/a que es quedi a dinar deixarà l’ordinador a classe (durant aquest espai de temps a l’armari del professor). La tarda en què l’alumne/a que s’hagi quedat a dinar tingui Educació Física, el professor/a d’aquesta matèria a les 17.00h, acompanyarà l’alumne/a que s’hagi quedat a dinar a classe a recollir l’ordinador.
- Durant la mitja hora d’esbarjo l’alumne/a deixarà l’ordinador a classe (al calaix).
- En cap cas l’escola es fa responsable dels suports ni de l’ús que un/a alumne/a pugui fer- ne durant l’horari escolar i dintre o fora del centre. L’escola posarà els mitjans necessaris en la mesura del possible per evitar que l’ordinador serveixi a l’alumnat per a connectar- se a pàgines que no estiguin vinculades amb el procés d’aprenentatge.
- L´ús dels suports personals serà únicament pedagògic. En cas contrari, l’alumne/a serà sancionat.
- L’alumne/a a l’escola sempre encendrà el suport prèvia petició del professor/a que hi hagi a l’aula en aquell moment. Cada cop que finalitzi una classe l’alumne/a, prèvia petició del professor/a que hi hagi a l’aula l’apagarà quan no el faci servir. Ambdues opcions hauran de tenir lloc abans que el professor/a abandoni l’aula.
- L’alumne/a el qual, voluntàriament, faci servir un suport sense autorització i malmeti un suport d’un company/a, o les instal·lacions de les aules (pissarres digitals, ordinadors d’aula, projector, etc.) haurà d’abonar l’import de la reparació o de la reposició. En cas que no s’esbrini el nom de la persona que hagi fet un mal ús o hagi malmès voluntàriament un suport d’un company/a, o les instal·lacions vinculades a les aules (pissarres digitals, ordinadors d’aula, projector, etc.), serà el grup classe qui se’n faci càrrec de l’import de la reparació o de la reposició. Igualment, l’alumne/a serà sancionat seguint la normativa recollida en Reglament de Règim Intern.
- En cas que l’alumne/a es trobi amb un problema tècnic, el professor/a que estigui a classe en aquell moment li indicarà que reinici el suport. Si tot i així el problema persisteix l’alumne/a s’endurà el suport a casa, on després de les comprovacions oportunes, la família decidirà si ha de contactar amb un servei tècnic. Recordem que el suport és propietat de la família i que com a qualsevol altre propietat, n’és ella qui directament n’ha de gestionar la reparació i se n’ha de fer càrrec.
- En cas de treball en grup en què no tots els membres del grup tinguin ordinador serà l’alumne/a propietari de l’ordinador l’únic que podrà fer-ne ús, la resta simplement visionar-lo. En cas que de forma reiterada l’alumne/a es deixi l’ordinador a casa, l’alumne/a no podria compartir l’ordinador amb cap company/a.
- L’escola recomana la instal·lació d’un antivirus.
9.ANIVERSARIS I SANTS - Quan es celebri algun aniversari o sant d’algun company/a es podrà portar només una llaminadura que es repartirà a l’hora de sortida.
- Les invitacions per festes (aniversaris, sants, etc.) es poden repartir a la classe només quan siguin per a tots/es els/les companys/es de classe es repartiran a l’hora de la sortida.
10.MENJADOR ESCOLAR - A fi d’uns hàbits correctes de comportament a taula i un clima de respecte i convivència, caldrà seguir les següents normes:
- L’alumnat d’educació primària serà acompanyat al menjador per els/les responsables després d’haver-se rentat les mans.
- Rentar-se les mans abans de dinar.
- L’entrada al menjador cal fer-la en ordre i sense cridar ni córrer.
- S’ha de seure bé i menjar correctament utilitzant els coberts de manera adequada.
- La relació amb els altres (companys, responsable de menjador, monitors/es...) ha de ser respectuosa i adreçant-se sempre de manera educada.
- Cal parlar fluixet, a fi d’obtenir un clima relaxat.
- Abans de sortir del menjador, en ordre i sense cridar ni córrer, s’hauran de col·locar adequadament les cadires.
- No es podrà utilitzar el mòbil ni aparells electrònics.
- Les conductes dels alumnes considerades contràries a les normes de convivència, així com les mesures correctores es regiran pel reglament de règim intern del centre.
- Un cop hagin dinat s’hauran de rentar les mans i les dents, sempre sota la supervisió de les/els responsables.
- Seguidament els/les responsables els acompanyarà ordenadament a realitzar les activitats proposades de 14.00 a 14.45h.
La resta de normativa es regularà segons les normes de convivència i treball del reglament de règim intern de l’educació primària.
|